|
MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI
Mesleki ve Teknik Eğitim Genel Müdürlüğü
KALİTE TETKİK RAPORU
……………………. MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
…………./……………
KALİTE TETKİK TARİHİ: …………… 2018
KALİTE TETKİK RAPORU TESLİM TARİHİ: ……….. 2018
TETKİK EKİBİ:
………………., (Baş Tetkikçi)
………………., (Tetkikçi)
………………., (Tetkikçi)
I. BÖLÜM
1.1. KALİTE TETKİKİN AMACI:
Kalite tetkik raporunun amacı; …………….. Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi’nin Mesleki ve Teknik Eğitim Genel Müdürlüğünce ulusal/uluslararası kabul görmüş kalite standartlarına göre kurumsal performansının ölçülmesi, öz değerlendirme sürecinin ve kapasitesinin değerlendirilmesidir. Bu rapor;………….Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi’nin eğitim-öğretim sürecine ilişkin hesap verebilirliğin bir parçası olup mesleki ve teknik eğitimin ilgili tüm taraflarını bilgilendirme ve aynı zamanda okulun sürekli gelişimini destekleme amacı gütmektedir.
1.2. OKUL PROFİLİ
Okul/Kurum İletişim Adresi (Tel/Fax/e-posta) |
|
Okul/Kurum Kodu |
|
Eğitim Verilen Alan/Dal |
|
Öğrenci Sayısı |
|
Personel Sayısı (Öğretmen, Müdür/Müdür Yardımcısı, Şef, Memur, Tekniker/Teknisyen vd.) |
|
Kalite Güvence Deneyimi |
|
Tetkik Tarihi |
|
Tetkik Raporu Teslim Tarihi |
|
Tetkik Ekibi |
|
Diğer |
|
1.3. KALİTE TETKİKİNİN KAPSAMI
………..Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi’nin kalite tetkikinde aşağıda verilen standart alanlar altında geliştirilen ölçütlerin karşılanıp karşılanmadığı kanıt temelli olarak değerlendirilmiştir.
1. Okul/Kurum Yönetimi;
2. İnsan Kaynakları Yönetimi
3. Eğitim-Öğretim
4. Belgelendirme İçin Ölçme – Değerlendirme
5. Öğrencilerin Yönetimi
6. Tesisler ve Ekipman
7. Bilgi Yönetimi
8. Sağlık ve Güvenlik
9. Eşit Fırsatlar
Buna ek olarak okulun öz değerlendirme kapasitesi aşağıda verilen bileşenler kapsamında kanıt temelli olarak değerlendirilmiştir. Öz değerlendirme rapor ve eylem planları kalite tetkikinde kanıt dokumanlar arasında da kullanılmıştır.
Liderlik (Eğitim Yönetimi)
Strateji (Eğitim Faaliyetlerinin Planlanması)
Personel (Yöneticiler, eğitimciler ve destek personeli)
Ortaklıklar ve Kaynaklar
Süreçler, Ürünler ve Hizmetler
Öğrenci Çıktıları
Personel Çıktıları
Ortaklık Çıktıları
Kurumsal Çıktılar
1.4. KALİTE TETKİK SÜRECİNİN YÖNETİMİ
……………Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi’nin kalite tetkiki …….., …… ve ……. oluşan tetkik ekibince ………sayı ve ….tarihli Makam Onayı ile ………….. tarihleri arasında gerçekleştirilmiştir. Kalite tetkiki ve okulun öz değerlendirme kapasitesinin değerlendirilmesi, Öz Değerlendirme Rehberi ve Kalite Yönetim Standartları Referans ve Rehber Kılavuzu temel alınarak yapılmıştır. Bu kılavuzlar http://ozdegerlendirme.meb.gov.tr adresinde yayınlanmakta ve sık sık güncellenmektedir.
Tetkik ekibi ………………tarihleri arasında aşağıda verilen tetkik programı doğrultusunda tetkiki tamamlamıştır. Ekip, tetkik sürecinde elde edilen bulguları birlikte değerlendirmiş ve değerlendirme neticesinde tespit edilen iyileştirmeye/geliştirmeye açık alanlara ilişkin faaliyet önerilerinde bulunmuştur. Tetkik ekibi, okul yönetimi, alan şefleri, genel bilgi dersi zümre başkanları, öğrenci temsilcileri, veli temsilcileri, sektör temsilcileri vb. grup ve bireylerce toplantı yapılmıştır. Bunun yanı sıra atölye, laboratuvar, derslik, okul tesis ve eklentileri kontrol edilmiştir. Ayrıca 1.4.2.’de verilen kanıt dokümanlarla da yerinde incelemeler sürecinde elde edilen tetkik bulguları desteklenmiştir.
1.4.1. Tetkik Programı
Kalite tetkiki yapılacak mesleki ve teknik eğitim okul/kurumun özelliğine göre (alan, dal sayısı, bina, tesis ve eklentilerin büyüklüğü, öğrenci sayısı, personel sayısı vb.) 2-3 günlük bir tetkik programı oluşturur.
Tetkik programının hazırlanması, tetkik ekibinin belirlenmesi ve Makam Onayı ile görevlendirilmelerine ilişkin iş ve işlemler Mesleki ve Teknik Eğitim Genel Müdürlüğünce yapılacaktır.
Taslak Tetkik Programı
Ziyaretten en az iki hafta önce kalite tetkiki yapılacak okul/kurumun öz değerlendirme rapor ve eylem planları Genel Müdürlük tarafından tetkik ekibine iletilir. Öz değerlendirme rapor ve eylem planları tetkik ekibince incelenir.
|
|
Ziyaretten bir gün önce tetkik edilecek okul/kurumun bulunduğu yere ulaşım sağlanır
Uygun bir saatte Baş Tetkikçi başkanlığında ekip toplanır. |
Ekip, okul/kuruma ait öz değerlendirme rapor ve eylem planlarını gözden geçirir, taslak program üzerinde görüşülür ve görev dağılımı yapılır. Kılavuzda yer alan standartlar ve göstergeler üzerinde ekip birlikte çalışır. Tetkik süresince uyulması gereken usul ve esaslar baş tetkikçi tarafından hatırlatılır. |
1.GÜN |
|
09.00 |
Okul yönetimi, zümre başkanları, alan şefleri ve rehber öğretmenler ile tanışma ve açılış toplantısı Tetkik programı paylaşılır. Okul yönetimine kanıt dokümanların listesi verilir ve temini sağlanır. Okul/kurumun sunmuş olduğu eğitim-öğretim hizmetinde edinilen kazanımların değeri ve kalitesine odaklanmış sorular eşliğinde toplantı sürdürülür.
Temel sorular;
Öğrencinin hem akademik hem de mesleki derslerdeki başarı düzeyi nedir? Okul/kurumun sunmuş olduğu eğitim-öğretim hizmetinin bulunduğu çevreye/ülkeye katma değeri nedir? Öğretim programları ve eğitim-öğretim etkinlikleri öğrencilerin, ailenin, sektörün ve toplumun ihtiyaçlarını karşılıyor mu? Okul/kurumda sunulan öğretim ne kadar etkili? Öğrencilere etkili bir rehberlik ve yönlendirme yapılmakta mıdır? Okul nasıl yönetiliyor? Öğrenci başarısını artıracak yönetimsel tedbirler alınıyor mu? vb.
|
10.00 |
Kanıt dokümanların incelenmesi Kanıt belgelerin öz değerlendirme raporu ile karşılaştırılması Faaliyet planlarının gerçekleşme durumunun incelenmesi Öğretmen, öğrenci, veli ve sektör temsilcileri ile yapılacak görüşme programının gözden geçirilmesi (Ekip üyeleri her aşamada kendi notlarını alırlar.) |
13.00 |
Alan ve zümrelerin ziyareti (atölye, laboratuvar, derslik) Okul tesis ve eklentilerinin incelenmesi
|
17.00 |
Tetkik ekibi gün sonu değerlendirme toplantısı yapar. Gözlem, inceleme ve izlenimlerini paylaşırlar. 2. Günün planlaması yapılır |
Birinci günün akşamı |
Raporlama çalışması başlar. |
2. Gün |
|
09.00 |
Alan ve zümrelere ziyaretler |
11.00 |
Öğrenci, veli ve sektör temsilcileri ile görüşme |
13.00 |
Gerekli görülmesi durumunda ziyaretlere devam edilmesi |
16.00 |
Ekip toplantısı, okul/kurumda saptanan sorunların tartışılması, okul/kurumun güçlü yanlarının saptanması, rapor yazma işlemine devam edilmesi |
İkinci günün akşamı |
Taslak raporun tamamlanması |
1.4.2. Tetkikte Kullanılan Kanıt Dokümanlar
1.5. KALİTE TETKİKİ BULGULARININ ÖZETİ
1.5.1. Okul/Kurum Yönetimi Standart Alanına İlişkin Tetkik Bulguları Özeti
Örnek değerlendirme
Okul/kurumun stratejik planı;üst politika belgeleri ve okulun hedef kitlesinin ihtiyaçlarına uygun olarak …………İl Milli Eğitim Müdürlüğünün koordinasyonunda okulun stratejik plan hazırlama ekibi tarafından eğitim-öğretimin temel ve destek süreçlerini kapsayacak şekilde hazırlanmıştır. Planın, kurumsal yönetimin kapasitesinin artırılmasına yönelik hedef ve faaliyetleri için herhangi bir kaynak tahsisi belirtilmemiştir. Genel itibari ile asgari ihtiyaçları karşılayacak bir plan hazırlanmıştır.
Okul/kurum yönetiminin planlanmasında, kurul ve komisyonlar aracılığı ile personelin yönetime katılımı amaçlanmıştır. Kurul ve komisyonlarda çalışacak personelin seçimi ve görev dağılımı mevzuata uygun yapılmıştır. Kurul ve komisyon rapor ve tutanakları incelendiğinde çalışmaların hedef kitlenin ihtiyaçlarını karşılamakta yetersiz kaldığı tespit edilmiştir.
Okulda öz değerlendirme konusunda bilgilendirme yapıldığına dair kanıt dokümanlar incelenmiştir. Fakat öz değerlendirme uygulamasının henüz kurumsal kültür olarak yerleşmediği tespit edilmiştir. Öz değerlendirme, kurumsal değerlendirmeden ziyade personelin bireysel istek ve şikâyetlerini yansıttığı bir değerlendirme aracı olarak kullanılmıştır. Ayrıca okulun öz değerlendirme faaliyetine sektör, öğrenci, veli vd. ilgili tarafların katılımında bir takım güçlükler yaşadığı tespit edilmiştir.
İşletme, öğrenci ve veli memnuniyet araştırmaları incelenmiştir. Buradan elde edilen bulgular planlamaya orta düzeyde yansıtılmıştır. Bu planlama, ilgili tarafların mevcut durumdaki ve gelecekteki gereksinimini ve beklentilerini karşılamada vasat düzeydedir.
e-okul sistemine öğrencilerin öğretim performansına ilişkin veri girişinin özenli ve dikkatli bir şekilde öğretmen ve idari personel tarafından yapıldığı tespit edilmiştir. Fakat öğrencilerin eğitsel performansına ilişkin etkili bir veri toplama mekanizması bulunmamaktadır. Sosyal kulüpler kapsamında sosyal ve kültürel etkinlikler yapılmakta olup bunun kazanım boyutu tespit edilememiş ve belgelendirilmemiştir.
1.5.2. İnsan Kaynakları Yönetimi Standart Alanına İlişkin Tetkik Bulguları Özeti
1.5.3 Eğitim-Öğretim Standart Alanına İlişkin Tetkik Bulgularının Özeti
1.5.4. Belgelendirme İçin Ölçme-Değerlendirme Standart Alanına İlişkin Tetkik Bulgularının Özeti
1.5.5. Öğrenci Yönetimi Standart Alanına İlişkin Tetkik Bulgularının Özeti
1.5.6. Tesisler ve EkipmanStandart Alanına İlişkin Tetkik Bulgularının Özeti
1.5.7. Bilgi YönetimiStandart Alanına İlişkin Tetkik Bulgularının Özeti
1.5.8. Sağlık ve GüvenlikStandart Alanına İlişkin Tetkik Bulgularının Özeti
1.5.9. Eşit FırsatlarStandart Alanına İlişkin Tetkik Bulgularının Özeti
1.6. OKUL/KURUM ÖZ DEĞERLENDİRME KAPASİTESİ
1.6.1. Öz Değerlendirme Hazırlık Süreci
(Bu bölümde; öz değerlendirme süreci için Okul/Kurum Yönetimi, Alanlar ve Genel Bilgi Dersi Zümrelerince katılımcıların bilgilendirilmesi, toplantıya çağrılması, içinde bulunulan eğitim-öğretim yılına ilişkin genel verilerin toplanması vb. faaliyetlere ilişkin kanıt belgeler incelenecek. Buna göre hazırlık süreci değerlendirilecek)
1.6.2. Öz Değerlendirme Uygulama Süreci
(Öz değerlendirme rehberinde yer alan standart alanlara ait algısal kriterlerin veri/kanıt temelli rasyonel bir değerlendirmeye tabi tutulup tutulmadığı, kapsamlı bir analiz çalışması yapılıp yapılmadığı, veriler ile değerlendirmelerin uyumu hususları irdelenecektir. Bu süreçte tutanaklar ve kullanılan kanıt dosyalardaki veriler incelenecek. Ayrıca web sayfasında yer alan öz değerlendirme raporları kullanılacak.)
1.6.3. Öz Değerlendirme Sürecinde Planlanan Faaliyetlerin Amaca Uygunluğu ve Gerçekleşme Durumu
(Öz değerlendirme raporunda yer alan faaliyetlerin okulun mevcut ve potansiyel kaynaklarının sevk ve idaresine uygunluğu, faaliyetlerin öğrencilerin nitelikli eğitim almasına katkıları değerlendirilecektir. Örneğin; Öğrencilerin iş yeri tabanlı eğitime başlamadan önce işletmelerde ve okulda ilgili öğretmenlerin nezaretinde uyum programına dahil edilmesi, akademik başarısı düşük olan öğrenciler için zümrelerce zenginleştirilmiş öğretim tekniklerinin hazırlanması ve uygulanması vb.)
II. BÖLÜM